Wie in supervisie gaat, heeft meestal geen moeite om een hulpvraag te vinden. Psychotherapeuten in opleiding botsen meestal genoeg op omstandigheden die reflectie vragen en groeikansen bieden. De grote keuze aan valabele hulpvragen zorgt er soms echter voor dat andere thema’s uit de weg gegaan kunnen worden. Thema’s die te moeilijk, te kwetsbaar, te beladen geacht worden of thema’s die men niet met déze supervisor wil bespreken. Dit artikel, vertrekkend van een workshop die ik presenteerde op het jaarlijks congres van de Vlaamse Vereniging van Cliëntgericht-Experiëntiële Psychotherapie en Counseling, belicht welke thema’s mogelijk vermeden worden, de redenen waarom deze thema’s niet ingebracht worden en de mogelijke gevolgen van het vermijden van die thema’s in supervisie. Ten slotte wordt aangegeven hoe de supervisant hiermee kan omgaan en de supervisor hierop kan anticiperen.
supervisor, supervisant, supervisierelatie, opleiding, verzwegen thema’s
Het tijdschrift Persoonsgerichte experiëntiële Psychotherapie is het wetenschappelijke tijdschrift voor professionals in de GGZ in Nederland en Vlaanderen die werken vanuit of affiniteit hebben met het persoonsgerichte (client centered) referentiekader.