Close
tijdschriftpersoonsgerichte
experiëntiële
psychotherapie
Procesgericht
Existentieel
Interactioneel
Integratief

Leertherapie in cliëntgericht perspectief

ARTIKELPols, Jan - 40–2 (2002)

SAMENVATTING

De in de opleiding tot psychotherapeut en psychiater verplichte leertherapie van 50 (voor de VCgP 60) uren is het resultaat van in het verleden gegroeide wensen, aspiraties en compromissen. Daardoor komt bij een analyse van functies, doelen, rollen en betekenis van de leertherapie een aantal dilemma’s naar voren dat belemmerend kan werken op de uitvoeringspraktijk. Van deze dilemma’s is de belangrijkste dat onduidelijk is of van een psychotherapie of een leerervaring sprake is. In dit artikel worden voors en tegens van de leertherapie besproken en enkele problematische aspecten belicht. Verder wordt aandacht besteed aan opvattingen van leden van de Vereniging en van leertherapeuten, zoals deze naar voren kwamen bij een enquête over leertherapie op het VCgP-congres in 1998. Gepleit wordt allereerst voor voortgaande reflectie met betrekking tot de ingewikkelde context van de leertherapie en vervolgens ook voor een bezinning op de aan een leertherapeut te stellen eisen.

SLEUTELWOORDEN

leertherapie

Het tijdschrift Persoonsgerichte experiëntiële Psychotherapie is het wetenschappelijke tijdschrift voor professionals in de GGZ in Nederland en Vlaanderen die werken vanuit of affiniteit hebben met het persoonsgerichte (client centered) referentiekader.