Close
tijdschriftpersoonsgerichte
experiëntiële
psychotherapie
Process-oriented
Existential
Interactional
Integrative

Empathie II – Revised. Over goede en slechte empathie

COLUMNHilde Libbrecht - 56–2 (2018)

PREVIEW

In zijn laatste column weet mijn collega- columnist Marcel Gerrits Jans mijn aandacht te vangen door zijn interpretatie van het pleidooi van Paul Bloom en Ignaas Devisch tégen empathie, dat ik vervolgens wat nader ben gaan bestuderen. Op het eerste zicht verbaas ik me over het contrast tussen de lading en de vrij evidente inhoud. Much ado about nothing...? Geen weldenkend mens, lijkt me, kan het er oneens over zijn dat de mate van empathie niet dé maatstaf kan zijn voor de maatschappelijke herverdeling van middelen. Als we, als maatschappij, enkel financiële steun zouden verlenen aan gebeurtenissen die met de meeste empathie gaan lopen, dan zou vaak die ene particuliere gebeurtenis voorgaan op meer continue processen. Bloom geeft het voorbeeld van die ene schietpartij in een naburige school ten aanzien van de immense stroom van slachto...

 

The tPeP (Journal Person-centered experiential Psychotherapy) is the scientific journal for Dutch and Flemish psychotherapists, psychologists, and psychiatrists, that work from, or are interested in a client-centered perspective.

More from this issue

ARTICLE
An existential turning point: Prisoners, loss of meaning, and posttraumatic growth
public

Siebrecht Vanhooren - 56–2 (2018)
FROM THE PRACTICE
De kwetsbaarheid van de therapeutische relatie bij een fragiel proces: Balanceren tussen appèl en afwijzing als beginnend therapeut
public

Evie Kins, Willy Colin & Greet Vanaerschot - 56–2 (2018)
FORUM
public

Lies Bruggeman & Paul Sanders - 56–2 (2018)
Explore
Populair Articles
FROM THE PRACTICE - Een energiemodel voor burn-out (62–1)

FROM THE PRACTICE - (62–2)

FROM THE PRACTICE - Ervaringen met een ervaringsgerichte groepstherapie (62–1)

ARTICLE - Dealing fruitfully with one’s own experiencing (62–3)

FROM THE PRACTICE - The five-session therapy: about untangling knots and looking for traces (62–3)