Close
tijdschriftpersoonsgerichte
experiëntiële
psychotherapie
Process-oriented
Existential
Interactional
Integrative

Interactive focusing als voorbeeld van RELIFO

(Relating, Listening and Focusing instructions)

FROM THE PRACTICETine Swyngedouw - 57–1 (2019)

PREVIEW

Interactive focusing (McGuire & Maeda, 2016) is een proces om mensen te helpen om in een goede relatie te zijn zowel met zichzelf als met de ander. Het is een proces dat je leert om op een veilige manier in een gezonde relatie te zijn. Focusing ligt aan de basis van interactive focusing en het voegt er expliciet ruimte voor en stilstaan bij de relatie aan toe. Het benadrukt tevens de waarde van empathisch luisterend bij elkaar aanwezig zijn. In dit artikel wil ik je laten kennismaken met interactive focusing. Ik schets het ontstaan, de vier bouwstenen van interactive focusing en het volledige proces. Vervolgens sta ik aan de hand van een voorbeeld uitgebreid stil bij het eerste deel namelijk de single wing. Daarna beschrijf ik het tweede deel van interactive focusing. Tot slot toon ik aan waarom interactive focusing een voorbeeld is van...

 

The tPeP (Journal Person-centered experiential Psychotherapy) is the scientific journal for Dutch and Flemish psychotherapists, psychologists, and psychiatrists, that work from, or are interested in a client-centered perspective.

More from this issue

ARTICLE
Existential empathy: on experiential and existential presence
public

Siebrecht Vanhooren - 57–1 (2019)
FROM THE PRACTICE
Interactive focusing als voorbeeld van RELIFO. (Relating, Listening and Focusing instructions)
public

Tine Swyngedouw - 57–1 (2019)
FROM THE PRACTICE
Cursus focussen: een onderbenut potentieel in de therapiewereld
public

Chris Van de Veire - 57–1 (2019)
Explore
Populair Articles
FROM THE PRACTICE - Een energiemodel voor burn-out (62–1)

FROM THE PRACTICE - (62–2)

ARTICLE - Dealing fruitfully with one’s own experiencing (62–3)

FROM THE PRACTICE - The five-session therapy: about untangling knots and looking for traces (62–3)

FROM THE PRACTICE - Ervaringen met een ervaringsgerichte groepstherapie (62–1)