Close
tijdschriftpersoonsgerichte
experiëntiële
psychotherapie
Process-oriented
Existential
Interactional
Integrative

Opent onvoorwaardelijke aanvaarding deuren? Een casusillustratie

FROM THE PRACTICENikki Kikken - 61–2 (2023)

PREVIEW

In deze bijdrage neem ik jullie, aan de hand van een casusillustratie, graag mee in mijn zoekproces in verband met de rol van de grondhouding onvoorwaardelijke aanvaarding (Rogers, 1957) bij het aangaan van een diepgaand therapeutisch contact en het faciliteren van experiëntieel werk. Onvoorwaardelijke aanvaarding heeft gedurende mijn opleiding tot cliënt­ gericht psychotherapeut in het bijzonder mijn aandacht gekregen, ener­zijds door de complexiteit van deze grondhouding en anderzijds door het belang van deze grondhouding binnen therapie. In deze bijdrage tracht ik theorie en praktijk zoveel mogelijk met elkaar te verbinden. Een rode draad wordt dan ook gevormd door het proces van een cliënt die ik als therapeut mocht begeleiden bij het creëren van meer openheid en mildheid naar zijn eigen binnenwereld.

 

The tPeP (Journal Person-centered experiential Psychotherapy) is the scientific journal for Dutch and Flemish psychotherapists, psychologists, and psychiatrists, that work from, or are interested in a client-centered perspective.

More from this issue

ARTICLE
Emotion-focused therapy with adolescents. A creative challenge
public

Erik Peeters & Jacqueline van der Linden - 61–2 (2023)
ARTICLE
Lighten dark mood with dark chocolate. How lifestyle and nutrition can influence mental health
public

Renate Geuzinge - 61–2 (2023)
FROM THE PRACTICE
Opent onvoorwaardelijke aanvaarding deuren? Een casusillustratie
Nikki Kikken - 61–2 (2023)
Explore
Populair Articles
FROM THE PRACTICE - Een energiemodel voor burn-out (62–1)

FROM THE PRACTICE - (62–2)

FROM THE PRACTICE - The five-session therapy: about untangling knots and looking for traces (62–3)

ARTICLE - Dealing fruitfully with one’s own experiencing (62–3)

FROM THE PRACTICE - Ervaringen met een ervaringsgerichte groepstherapie (62–1)