Close
tijdschriftpersoonsgerichte
experiëntiële
psychotherapie
Process-oriented
Existential
Interactional
Integrative

Annelies Verheugt-Pleiter en Jolien Zevalkink (2022). Mentaliseren in de kindertherapie. Leidraad voor de praktijk (3e, geheel herziene editie). Uitgeverij Nieuwezijds.

BOOK REVIEWMarion Verkade - 61–3 (2023)

PREVIEW

Literatuur over mentaliseren-bevorderende therapie (MBT) is vaak wetenschappelijk goed doorwrocht, maar ook van een hoog abstractieniveau en daarom relatief moeilijk leesbaar. Dit geheel herziene handboek over mentaliseren-bevorderende therapie bij kinderen (MBTK) begint met een heldere beschrijving van wat mentaliseren is, het belang van een goed mentaliserend vermogen alsook epistemisch vertrouwen voor het adaptief (interpersoonlijk) functioneren, hoe dit vermogen in de ontwikkeling geremd of bevorderd kan worden, en wat behandeling daarin kan betekenen. Het richt zich op de behandeling van kinderen van vier tot twaalf jaar. Daarbij worden ouders en andere gezinsleden meteen meegenomen omdat het mentaliseren en het epistemisch vertrouwen van kinderen zich alleen verder kunnen ontwikkelen wanneer hun gezinsleden meegroeien.

 

The tPeP (Journal Person-centered experiential Psychotherapy) is the scientific journal for Dutch and Flemish psychotherapists, psychologists, and psychiatrists, that work from, or are interested in a client-centered perspective.

More from this issue

ARTICLE
Towards a being-centered approach? An experiential-existential response to the questions of our era
public

Siebrecht Vanhooren - 61–3 (2023)
ARTICLE
When the journey together ends. Termination in psychotherapy with a focus on attachment
Lucas Vanderlinden - 61–3 (2023)
REFLECTION
Mijn spoor
public

Frans Depestele - 61–3 (2023)
Explore
Populair Articles
FROM THE PRACTICE - Een energiemodel voor burn-out (62–1)

FROM THE PRACTICE - (62–2)

ARTICLE - Dealing fruitfully with one’s own experiencing (62–3)

FROM THE PRACTICE - The five-session therapy: about untangling knots and looking for traces (62–3)

FROM THE PRACTICE - Ervaringen met een ervaringsgerichte groepstherapie (62–1)