Close
tijdschriftpersoonsgerichte
experiëntiële
psychotherapie
Process-oriented
Existential
Interactional
Integrative

Van der Ende, W. (2022). Affectregulatie via beeld en muziek voor kinderen met ontwikkelingsproblematiek.

BOOK REVIEWLieselotte Smaers - 62–3 (2024)

PREVIEW

Mentaliseren kan gezien worden als de basis voor betekenisvol contact met onszelf en met anderen. Het is in de normale ontwikkeling een vloeiend proces dat kinderen in relatie met hun ouders leren en waarbij woorden een steeds grotere rol gaan spelen. Het gaat van het ongedefinieerd ervaren van gewaarwordingen of affecten, het leren richten van de aandacht erop, het leren reguleren van emoties tot het onder woorden brengen van al deze ervaringen. Ontbreekt de verbinding met taal omdat er bijvoorbeeld sprake is van een psychiatrische problematiek zoals een ontwikkelingsstoornis, gehechtheidsproblematiek of trauma, dan verloopt dit proces niet zonder slag of stoot.

 

The tPeP (Journal Person-centered experiential Psychotherapy) is the scientific journal for Dutch and Flemish psychotherapists, psychologists, and psychiatrists, that work from, or are interested in a client-centered perspective.

More from this issue

ARTICLE
Dealing fruitfully with one’s own experiencing
public

Frans Depestele - 62–3 (2024)
FROM THE PRACTICE
Focusing in nature: going outside to be inside more
Kim Van Beylen - 62–3 (2024)
FROM THE PRACTICE
The five-session therapy: about untangling knots and looking for traces
public

Tania Coppens - 62–3 (2024)
Explore
Populair Articles
FROM THE PRACTICE - Een energiemodel voor burn-out (62–1)

FROM THE PRACTICE - (62–2)

FROM THE PRACTICE - Ervaringen met een ervaringsgerichte groepstherapie (62–1)

ARTICLE - Dealing fruitfully with one’s own experiencing (62–3)

FROM THE PRACTICE - The five-session therapy: about untangling knots and looking for traces (62–3)