Close
tijdschriftpersoonsgerichte
experiëntiële
psychotherapie
Process-oriented
Existential
Interactional
Integrative

Van der Ende, W. (2022). Affectregulatie via beeld en muziek voor kinderen met ontwikkelingsproblematiek.

BOOK REVIEWLieselotte Smaers - 62–3 (2024)

PREVIEW

Mentaliseren kan gezien worden als de basis voor betekenisvol contact met onszelf en met anderen. Het is in de normale ontwikkeling een vloeiend proces dat kinderen in relatie met hun ouders leren en waarbij woorden een steeds grotere rol gaan spelen. Het gaat van het ongedefinieerd ervaren van gewaarwordingen of affecten, het leren richten van de aandacht erop, het leren reguleren van emoties tot het onder woorden brengen van al deze ervaringen. Ontbreekt de verbinding met taal omdat er bijvoorbeeld sprake is van een psychiatrische problematiek zoals een ontwikkelingsstoornis, gehechtheidsproblematiek of trauma, dan verloopt dit proces niet zonder slag of stoot.

 

The tPeP (Journal Person-centered experiential Psychotherapy) is the scientific journal for Dutch and Flemish psychotherapists, psychologists, and psychiatrists, that work from, or are interested in a client-centered perspective.